Hva du bør vite om lovgivningen for finansforetak

Webinar
Dato: 15. januar 2024
Tid: kl. 09.00 - kl. 12.00
Påmeldingsfrist: 8. januar

Spama arrangerer et nytt webinar som ser på hva du som styremedlem, eller leder bør vite om lovgivningen for finansforetak (finansforetaksloven / finanstilsynsloven) i den løpende oppfølgingen av banken.

 

Webinaret tar for seg sentrale bestemmelser i finansforetaksloven som styremedlemmer, ledelsen, andrelinjefunksjoner og andre som jobber med virksomhetsstyring i banker bør kjenne til.

Temaene vi ser på er:

  • Styrende organer i en bank, herunder generalforsamling, styret og styreutvalg,
    og samspillet mellom disse
  • Valgkomitéens arbeid og vurdering av egnethet
  • Regler som gjelder for tillitsvalgte i banker
  • Krav knyttet til virksomheten i banker, herunder utkontraktering
    og begrensninger i hva en bank kan drive med 
  • Krav knyttet til egenkapital og utbytteregler
  • Kapitalkravsregler og kapitalbehov
  • Regler om godtgjørelse
  • Eierbegrensningsregler
  • Finanstilsynets fullmakter og revisors opplysningsplikt


Målgruppe

Alle som jobber med styring og kontroll i norske banker, herunder styremedlemmer, ledere i bank/finansforetak, banksjefer, CFO, ledere av kontrollfunksjoner (risikostyring/compliance) og internrevisorer.

Praktisk informasjon 

Dato

15. januar 2024

Tid

kl. 09.00 - kl. 12.00

Sted

På egen PC - hjemme, eller på jobb

Kursavgift

kr 3 400,-

Påmeldingsfrist

8. januar


Meld på 

Programposter

Vi ser blant annet på disse temaene:

  • Styrende organer i en bank, herunder generalforsamling, styret og styreutvalg,
    og samspillet mellom disse
  • Valgkomitéens arbeid og vurdering av egnethet
  • Regler som gjelder for tillitsvalgte i banker
  • Krav knyttet til virksomheten i banker, herunder utkontraktering
    og begrensninger i hva en bank kan drive med 
  • Krav knyttet til egenkapital og utbytteregler
  • Kapitalkravsregler og kapitalbehov
  • Regler om godtgjørelse
  • Eierbegrensningsregler
  • Finanstilsynets fullmakter og revisors opplysningsplikt

 

Meld på  


Gjennomføring

Webinaret gjennomføres 15. januar kl. 09.00 - kl. 12.00.

På webinardagen vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Kursrommet åpnes kl. 08.30 hvis du ønsker å teste at lyd og bilde fungerer som det skal.

Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «møterommet» underveis i webinaret, og alle som er i «klasserommet» vil se spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.

Praktisk informasjon
Står det – Creating your session når du klikker på knappen "Bli med" er det på grunn av en brannmur. Logg deg da på via bankens gjestenett.

Logger du deg normalt inn via Citrix, gjør følgende: Koble deg opp via gjestenettet i banken – du er da utenfor Citrix (ved stasjonær pc - dra ut nettverkskabelen av pc’en, og gå inn som gjest i nettverket).  Du vil da ved å klikke på knappen "Bli med" komme rett inn i webinaret.

Viktig med et godt internett - og en nettleser som ligger utenfor bankinterne pålogginger, f.eks. Citrix. Vi anbefaler at nettleseren Internett Explorer ikke brukes, da de fleste verktøy ikke lenger støttes av denne nettleseren, bruk gjerne nettleseren Chrome.


Meld på    

Foredragsholdere

Magne Sem
Direktør, Risk Advisory Services, PwC AS

Magne har jobbet som ekstern revisor siden 1990 og vært ansvarlig ekstern revisor for en rekke sparebanker.

Han har betydelig regulatorisk kompetanse innenfor banksektoren og har bred erfaring som foreleser. Magne har erfaring fra rådgivningsoppdrag innenfor regulatoriske forhold, risikostyring og internkontroll i finansbransjen og offentlig virksomhet. I tillegg er han styreleder i Norsk Finansnærings Økonomigruppe.


Mari Menne Sjoner
Direktør, Risk Advisory services, PwC AS

Mari  er utdannet siviløkonom fra NHH. Hun har tilsammen over 13 års erfaring som leder for risikostyrings- og compliancefunksjon, rådgiver og internrevisor innen bank og finans. Hun har bransjeerfaring fra Eika Boligkreditt, og som rådgiver og internrevisor fra BDO og nå siste tre årene i PwC. Gjennom sine roller har hun bred erfaring med prosesser for intern virksomhetsstyring, risikostyring og internkontroll, kapital- og likviditetsstyring og det regulatoriske rammeverket for finansforetak. 

 


Meld på 

 

Påmeldingsregler

Påmeldingsreglene vil variere i året 2025 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar, alternativt kansellert.

  1. Påmeldingen er bindende.
  2. Blir du forhindret fra å møte er avbestillingsfristen 2 uker før oppstart av arrangementet.
  3. Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet, blir belastningen videresendt til arbeidsgiver.
  4. Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega overta plassen din.
  5. Ved sykdom gjelder reglene overfor.
  6. Lenken til digitale webinarer er personlig og skal ikke videresendes, eller deles.

 

Meld på 

 

Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 1 uke før kursstart.