Dette webinaret vil behandle problemstillinger knyttet til næringsengasjementer med sikkerheter i form av kausjon eller realkausjon, hvor kausjonisten må behandles som forbruker etter reglene i finansavtaleloven. Vi vil også se på forbrukerdefinisjonene i loven, ulikheter mellom kausjon og realkausjon i denne relasjonen, og dokumentbruken i de ulike sammenhengene.
Vi ser også på kravene til forbrukerinformasjon for kausjonisten, helgaranti og delgaranti, løpetid, handlingsrommet for banken i kausjonens løpetid og kausjonens forfall. Vi kommer og innom noen endringer i den nye finansavtaleloven.
Målgruppe
Webinaret er spesielt rettet mot kunderådgivere på bedriftsmarkedsområdet, spesielt dem som arbeider med kunder hvor eiere kausjonerer for selskapet gjeld, men backoffice medarbeidere, og depot vil også kunne ha glede av å delta.
Praktisk informasjon
Dato
|
5. desember 2023
|
Tid
|
kl. 09.00 - kl. 11.00
|
Sted
|
På egen PC - hjemme, eller på jobb
|
Kursavgift
|
Kr 2 300,-
|
Påmeldingsfrist
|
4. desember
|
Meld på
Om kurset / Program
Dette webinaret vil behandle problemstillinger knyttet til næringsengasjementer med sikkerheter i form av kausjon eller realkausjon, hvor kausjonisten må behandles som forbruker etter reglene i finansavtaleloven. Vi vil også se på forbrukerdefinisjonene i loven, ulikheter mellom kausjon og realkausjon i denne relasjonen, og dokumentbruken i de ulike sammenhengene.
Kravene til forbrukerinformasjon for kausjonisten, helgaranti og delgaranti, løpetid, handlingsrommet for banken i kausjonens løpetid og kausjonens forfall. Vi kommer også innom noen endringer i ny finansavtalelov.
Meld på
Gjennomføring
Webinaret gjennomføres 5. desember kl. 09.00 - kl. 11.00.
På webinardagen vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Kursrommet åpnes kl. 08.30 hvis du ønsker å teste at lyd og bilde fungerer som det skal.
Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «møterommet» underveis i webinaret, og alle som er i «klasserommet» vil se spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.
Praktisk informasjon
Står det – Creating your session når du klikker på knappen "Bli med" er det på grunn av en brannmur. Logg deg da på via bankens gjestenett.
Logger du deg normalt inn via Citrix, gjør følgende: Koble deg opp via gjestenettet i banken – du er da utenfor Citrix (ved stasjonær pc - dra ut nettverkskabelen av pc’en, og gå inn som gjest i nettverket). Du vil da ved å klikke på knappen "Bli med" komme rett inn i webinaret.
Viktig med et godt internett - og en nettleser som ligger utenfor bankinterne pålogginger, f.eks. Citrix. Vi anbefaler at nettleseren Internett Explorer ikke brukes, da de fleste verktøy ikke lenger støttes av denne nettleseren, bruk gjerne nettleseren Chrome.
Meld på
Foredragsholdere
- Eivind Ingolfsen, Advokat emeritus
Han har avholdt en rekke kurs for Spama de siste årene. Vi får gode tilbakemeldinger på faglig innhold og nytte av tidligere kurs han har holdt.
Meld på
Påmeldingsregler
Påmeldingsreglene vil variere i året 2023 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, satt opp som webinar, eller kansellert.
- Påmeldingen er bindende.
- Blir du forhindret fra å møte er avbestillingsfristen 2 uker før oppstart av arrangementet.
- Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet, blir belastningen videresendt til arbeidsgiver.
- Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega overta plassen din.
- Ved sykdom gjelder reglene overfor.
- Lenken til digitale webinarer er personlig og skal ikke videresendes eller deles.
Meld på
Bekreftet påmelding blir sendt ca. 1 uke før kurset starter.