Forum for depotansvarlige 2025

Forum
Dato: 22. - 23. mai 2025
Tid: oppstart dag 1 kl. 10.00
Påmeldingsfrist: 5. mai 


Velkommen til depotforum 2025 som i år arrangeres på Scandic Holmenkollen Park i Oslo.

På årets forum ser vi på panthavers stilling ift. andre heftelser enn pengeheftelser i fast eiendom, f.eks boretter, bruksretter, forkjøpsretter mm. Vi ser på prioritetsspørsmål og hvilke konsekvenser heftelsene kan få f. eks ved realisasjon. Vi skal videre se på praksis etter finansavtaleloven fra 2023 og vi skal innom gjeldsordning og hva dette betyr for panthaver.

Vi får også et praktisk eksempel fra en bank som har sentralisert depot og vi ser der fram til innblikk i hvordan depot forholder seg til resten av banken. Så skal vi få en oppdatering på EFTA- uttalelsen om ulovlig renteendring på Island og hvilken betydning dette kan få for norske banker. Forbrukertilsynets oppfatning er at EFTA- domstolens uttalelse betyr at EØS- regelverket krever at vilkår som rentejustering bygger på er klare, tilgjengelige, objektive og etterprøvbare. Mener foreleser det samme?

Resten av programmet er under arbeid, flere poster vil dukke opp etter hvert som vi nærmer oss mai. Har du forslag til temaer, meld det gjerne inn på linken under.

Velkommen til to kjekke fagdager på Scandic Holmenkollen. Apertif, mingling og middag på kvelden på en god restaurant blir det selvsagt.

 


Målgruppe

Depotforumet retter seg mot personer som arbeider med depotrettslige problemstillinger innenfor depot- og kredittfunksjonen i bank.

 

Meld på

 

Praktisk informasjon 

Dato

22. - 23. mai 2025

Tid

Dag 1 kl. 10.00

Sted

Scandic Holmenkollen Park,
Kongeveien 26, 0787 Oslo

Kursavgift

kr 7 500,- ekskl. oppholdskostnader
og mva på servering

Påmeldingsfrist

5. mai 2025 


Meld på 

 

Gjennomføring

Forumet arrangeres i år som fysisk kurs på  Scandic Holmenkollen Park i Oslo..

Forumet går over 2 dager. For de som ønsker inviterer vi også til en hyggelig middag på kvelden dag 1 og evt. overnatting for de som ønsker dette.

Bekreftet påmelding blir sendt ca. 2 uker før kursstart.




Meld på

 

Program
Torsdag 22. mai  
Kl. 09.30 – 10.00  Registrering 
Kl. 10.00 – 10.05 Velkommen
Kl. 10.05 – 13.00







Panthavers stilling ift. andre heftelser enn
pengeheftelser i fast eiendom,
f. eks boretter, bruksretter, forkjøpsretter mm.
Vi ser på prioritetsspørsmål, og hvilke konsekvenser 
heftelsene kan få f. eks ved realisasjon.  Vi tar også et
blikk på praksis etter ny finansavtalelov

(Det blir lagt inn passende pauser og tid for spørsmål i innlegget)
Kl.13.00 - 14.00 Lunsj
Kl.14.00 – 15.00 


Gjeldsordning – hva betyr dette for panthaver
Nærmere om ulikheter mellom offentlig (rettslig)
og privat (utenomrettslig) gjeldsordning
Kl.15.00 – 15.15 Pause
Kl.15.15 – 16.15



Hva er DORA, hvorfor er det viktig og
hva skal depot passe på når det er
snakk om systemene de benytter og avtaler
med tredjepart ?
 Kl.16.15 Slutt i plenum
  Kl.17.30 Aperitif på hotellet
Kl.18.00 Avgang til restaurant
Kl.18.30 Felles middag
Kl.22.00 Retur til hotell
   
Fredag 23. mai  
Kl. 08.30 – 09.30


Samspillet mellom bank og Depotservice
– et praktisk eksempel
Kl. 09.30 – 09.45 Pause
Kl. 09.45 – 10.15

EFTA- uttalelsene om rentejustering,
potensiell betydning for bankene
 Kl. 10.15 – 10.25 Pause
 Kl. 10.25 – 11.30

Bustadsoppføringslova §12 og §47, vi ser på
Bustadoppføringslova opp mot avhendingsloven
 Kl. 11.30 – 11.45 Pause
 Kl. 11:45 – 12.45




E-takster, EDV, Meglervurderinger, ordinære
takster og vurderinger fra advokater, hva skal
banken kreve og hva sier CRR3 om viktigheten av gode
sikkerhetsverdier i personmarkedet?
 Kl. 12.45  Avslutning og Lunsj

 




Meld på 

 

Foredragsholdere
  • Jenny Klem, advokatfullmektig i Deloitte
  • Pål Østensen, seksjonssjef, Namsfogden i Oslo, Asker og Bærum
  • Jonathan G. W. Sunnarvik, direktør juridisk og viseadm. direktør, Jæren Sparebank
  • Rune Stavenes, advokat og partner i advokatfirmaet Kyrre 
  • Eivind Ingolfsen, advokat emeritius
  • mfl.



Meld på 

 

Påmeldingsregler

Påmeldingsreglene vil variere i året 2025 for de forskjellige arrangementene. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs og konferanser vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar, alternativt kansellert.

  1. Påmeldingen er bindende.
  2. Blir du forhindret fra å møte er avbestillingsfristen 3 uker før oppstart av arrangementet.
  3. Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet, blir belastningen videresendt til arbeidsgiver.
  4. Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega overta plassen din.
  5. Ved sykdom gjelder reglene ovenfor.
  6. Lenken til digitale webinarer er personlig og skal ikke videresendes, eller deles.

 

Meld på 

 

Bekreftet påmelding blir sendt ut ca. 2 uker før kursstart.