Webinar
Dato: 7. mars 2023
fra kl. 09.00 - kl. 12.00
Påmeldingsfrist: 2. mars
- vi ser på den nye finansavtalelovens avtaledokumenter og implementering
Ny Finansavtalelov - avtaledokumenter – implementering
Målgruppe
Ledere og rådgivere på kredittområdet personmarkedet som tilrettelegger og/eller arbeider direkte i kundedialog, samt backoffice-funksjonen.
Praktisk informasjon
Tid |
fra kl. 09.00 kl. 12.00 |
Dato |
7. mars 2023 |
Sted |
På egen PC - hjemme, eller på jobb |
Kursavgift |
kr 2 600,- |
Påmeldingsfrist |
2. mars |
Programposter
1. Ny finansavtalelov - Gjennomgang av rundskrivene fra Finans Norge
• Rundskriv Ny finansavtalelov av 14. desember 2022 fra Finans Norge:
- Kort gjennomgang av rundskrivet - oppsummert
- Hvilke klausuler er endret pga ny finansavtalelov
- Samskyldnere
• Informasjon av resultatet ved kredittvurderingen – innvilgning og avslag
• Trafikklys-modellen (dokumentutvalget)
- Bankens selvstendig definisjon av rød, grønn og gul kategori
(«hva gjelder i vår bank?»)
v/ Advokat Siren Coward, Pareto Bank
2. Implementering av nye dokumenter i ny finansavtalelov:
- Hvilke dokumenter er levert pr. 1.1 og pr. 1. mars (vilkårsendringer)
- Engelske dokumenter – ferdigstillelse
- Dokumenter som ferdigstilles 01.07.23
- ESIS (standardisert europeisk opplysningsskjema)
- Skjema til kunden ved tilbud om boliglån
- Generelle kontra spesifikke forklaringer
- Forklaringsplikten - SPAMA sine videoer
- Integrasjon av dokumenter og video-formatet i systemene
v/ Fagsjef Bjørn Olav Bjerke, Spama
3. Noen definisjoner i ny finansavtalelov:
- Forbruker /- ikke forbruker
- Når bruke hvilke dokumenter?
- Boligkausjon - boliglån
- Angreretten og betenkningstid
v/ Advokat Emeritus Eivind Ingolfsen
Meld på
Gjennomføring
Webinaret gjennomføres 7. mars kl. 09.00 - kl. 12.00.
På webinardagen vil du motta en link til e-postadressen som du har registrert deg med. Kursrommet åpnes kl. 08.30 hvis du ønsker å teste at lyd og bilde fungerer som det skal.
Du får mulighet til å stille spørsmål skriftlig i en chattefunksjon i «klasserommet» underveis i kurset, og alle som er i «klasserommet» ser spørsmålene. Alle deltakerne er mutet, vi kan ikke se og høre dere.
Praktisk informasjon
Står det – Creating your session når du klikker på «knappen» Bli med er det pga en brannmur. Logg deg da på via bankens Gjestenett.
Logger du deg normalt inn via Citrix, gjør følgende: Koble deg opp via Gjestenettet i banken – du er da utenfor Citrix (Ved stasjoner PC - Dra ut nettverkskabelen av PC’en, og gå inn som gjest i nettverket. Du vil da ved å klikke på knappen Bli med komme rett inn i webinaret.
Viktig med et godt internett - og en nettleser som ligger utenfor bankinterne pålogginger, f.eks Citrix. Vi anbefaler at nettleseren Internett Explorer ikke brukes, da de fleste verktøy ikke lenger støttes av denne nettleseren, bruk gjerne nettleseren Chrome.
Foredragsholdere
- Siren Coward, Advokat og Hvitvaskingsansvalig Pareto Bank. Siren sitter i kontraktsutvalget i Finans Norge
- Bjørn Olav Bjerke, Fagsjef Dokument - juridiske avtaledokumenter
- Eivind Ingolfsen, Advokat emeritus
Eivind har avholdt en rekke kurs for Spama de siste årene. Vi får meget gode tilbakemeldinger på faglig innhold og nytte av tidligere kurs han har holdt.
Påmeldingsregler
Påmeldingsreglene vil variere i året 2023 for de forskjellige arrangementene grunnet Covid-19. Når det ikke er mulig å gjennomføre kurs, konferanser grunnet Covid-19 vil arrangementer kunne bli flyttet til en ny dato, eller satt opp som webinar alternativt kansellert. Spama følger nøye med på utviklingen, og vil vurdere situasjonen og flytting av arrangementer fortløpende.
- Påmeldingen er bindende.
- Blir du forhindret fra å møte er avbestilingsfristen 2 uker før oppstart av
- arrangementet, gitt forsvarlig gjennomføring iht Covid-19 reglene
- Dersom kursarrangør blir belastet for avmeldte deltakere av hotellet,
blir belastningen videresendt til arbeidsgiver. - Hvis du blir forhindret fra å møte, er det fullt mulig å la en kollega
overta plassen din. - Ved sykdom gjelder reglene overfor.