Hvordan forstå hva som «ligger bak» kundens behov og vurderinger
Hva er det som styrer kundens risikovurderinger
Hvordan lykkes med god kundeoppfølging
Hvordan lage en god «produktmiks» basert på kundens grunnbehov
Målgruppe Bankens medarbeidere innen personmarkedet. Kurset passer for ansatte som er nye innen PM og for de mer erfarne som ønsker å oppdatere seg på nye regler og bli tryggere på salg av pensjon.
Program
Hva er kunden opptatt av i dag og ulike problemstillinger?
Noen punkter til diskusjon i plenum:
Hva opplever man som utfordrende i kundedialogen?
Kompetansen hos kunden – er det endringer?
Behov for kompetanseheving som rådgiver?
Tjenestepensjon offentlig sektor, nye samordningsregler fra 2018 og foreslått modell gjeldende fra 2020
66 % garanti opphører fra 1959 kullet.
Overgangsregler årskull født 1959 t.o.m. 1962 med andel av garanti
1963-kullet og senere ny ordning
1963 til 1967 – eget «2011»-tillegg og et overgangstillegg.
Ny AFP fra 2020
Risiko og avkastning, innskuddspensjon og annen privat sparing
Innskuddsordning, anbefalt profil vs egne valg?
IPS vs aksjeparekonto
Risiko på kundens totale sparing og formue
Hva er nytt?
Endringer i AFP privat sektor fra 1. juli 2018. Forventninger til ny AFP, avklares i 2020
Avvikling av Sluttvederlagsordningen og ny «Sliterordning» tilknyttet AFP
Etterlattepensjon fra folketrygden avvikles?
Økning i levealder
NB! Bekreftet påmelding blir sendt ca. 2 uker før kursstart.